lördag 30 augusti 2014

Mitt första berlockarmband


Nuförtiden kan man köpa helt färdiga berlockarmband, och det kan vara fint. Men visst är det något speciellt med den gammaldagsa varianten, där man själv lägger till berlock för berlock och skapar en alldeles egen samling. Då blir berlockerna nästan lite magiska symboler. Varje armband blir laddat med just den människans kärlek och minnen. 
Mitt första berlockarmband har jag haft så länge jag minns. Sedan jag var mycket liten. Mina föräldrar tror att jag kan ha fått det av dem. Ingen minns riktigt.


Eftersom en av berlockerna är ett par babyskor så gissar jag att jag var bebis när jag fick armbandet. Berlockens stämplar sitter på ringen som är fäst i kedjan, och eftersom ringen är så tunn har inte hela stämplarna rymts. Där finns en halv kattfot följt av ett S, alltså silver. Jag ser också den nedre delen av tillverkarens initialer som ser ut som VJ. Det skulle tyda på att Victor Janson, även känd som "Vicson", är företaget som ligger bakom. Det bekräftas när jag googlar på hans stämpel, utseendet stämmer exakt på den halva stämpel som syns på mitt smycke. 

Lite om Victor Janson:

"[…] företaget Victor Janson Guldvaru AB som grundades 1890 av urmakaren Victor Janson, som efter studier och arbete i Chicago, USA, återvände till sina hemtrakter där han övertog Urmakare Petterssons verksamhet i Lindesberg.
I början av seklet byggde Victor Janson ett hus vid Kungsgatan där verksamheten inrymdes. Förutom tillverkning av urverk av olika slag ingick också en del guldsmedsvaror i sortimentet, främst släta ringar som togs fram fru Cecilia.
Under 1940-talet startade företaget egen tillverkning av guldsmedsvaror. Då efterfrågan på dessa varor var stor efter kriget blev tillverkningen lönsam och resulterade i att byggnaden kompletterades med en verkstadsdel och att antalet anställda ökade kraftigt. Varorna såldes - då som nu - till detaljister inom smyckesbranschen. 
Victor Janson har idag ändrat profil och är grunden till varumärket VJ since 1890."

Så här såg han visst ut:


Fyrklöverberlocken har också tillverkarstämpel som ser ut som K&N, K&H, R&N eller R&H. Av dessa hittar jag bara den sistnämnda, vilket är bra, då infinner sig inga tvivel. R&H står för Raag & Havam (1956–63) eller J Raag (1963–67). Jag vet inte när min berlock är tillverkad, någon årsstämpel finns inte, men eftersom jag är född 1969 så verkar J Raag troligast. Jag vet ingenting om tillverkaren förutom att smedjan fanns i Stockholm. Jag vill gärna veta mer.


Grodan är söt, det har jag alltid tyckt. Men vem har ansett att jag ska ha en groda på mitt armband? Har jag valt den själv? Frågorna hopar sig... :)


Grodans stämplar begränsar sig till en oläsbar finhaltsstämpel. "?35 S". I Sverige anges silverhalten oftast antingen med 935 (av 1000), 930 eller 830. I andra länder förekommer även 835. Vi kommer aldrig få veta varifrån grodan kommer.

Den festligaste berlocken på mitt armband är ändå Coca cola-flaskan. Varför har jag den? Är den inte lite udda?! 


Med lupp kan man läsa det finstilta på etiketten. Under Coca Cola står det "Schutzmarke Limonade". Så såg det tydligen ut på tyska Coca Cola-flaskor på 1950-talet enligt en diskussiontråd på ett forum för antika flaskor. Vad säger det om berlockens ursprung och ålder? Den enda stämpel jag hittar på den är finhalten 835 S. I Tyskland är 835 en vanlig finhaltsstämpel, så den skulle kunna komma därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar