lördag 16 augusti 2014

Lite om Kaplan


Ge-Kå Smycken registrerades i silversmedsregistret 1945 av Nathan Kaplan. Det var hans fru Golde som fick ge namn åt företaget som också utgör initialerna för tillverkarsignaturen GK. 

En diskussionstråd från 2010 i ett antikforum har försett mig med den fakta jag har om Ge-Kå. Grundaren Nathan (eller Natan? Olika stavningar förekommer) kom från Ryssland till Stockholm, där hans bröder redan hade etablerat sig inom konfektionsbranschen med Kaplans konfektionsfabrik.
Nathans hustru Golde var född i Finland och levde till 1992 då hon var 86 år.
Sonen Rolf Kaplan tog över Ge-Kå 1971 (enligt stämpelregistret), och från 1981 står GK för smyckekedjan (Kaplans) Safir. 

På Diamantias hemsida kan man läsa följande, mer opersonliga, historik:

Kaplans guldsmedsverksamhet grundandes 1946 i Aspudden i södra Stockholm. Firman hette då Ge-Kå Smycken och sysselsatte ett stort antal guld- och silversmeder.
I slutet av 60-talet öppnades även ett antal guldsmedsbutiker under varumärket Safir. Ge-Kå smycken utvecklades därmed till en butikskedja med närvaro på Drottninggatan, Götgatan, S:t Eriksgatan och Biblioteksgatan i Stockholm, samt i Finland.
Under 80-talet koncentrerades verksamheten till två butiker, en på Drottninggatan och en på Biblioteksgatan, med tillhörande guldsmedsverkstad.
Kaplans Auktioner startades 1980 och var till en början en mindre rörelse, men under 90-talet växte Kaplans Auktioner till det större bolaget i koncernen. Kaplans Auktioner räknas till ett av Nordens ledande auktionshus på smycken, silver, ädelstenar och klockor.
Diamantia startades 2006 med syfte att bredda koncernens erbjudande till att omfatta en fokuserad diamantnisch.
Idag är Kaplans Auktioner, Guldsmedsaffären Kaplans Safir och Diamantia systerbolag under moderbolaget Midato Holding. Alla bolagen har verksamhet förlagd till butiks- och auktionslokalerna på Biblioteksgatan 5 i Stockholm, och utgör det som kunderna normalt förknippar med ”Kaplans”.

Mina två Kaplan-hängen är från 1948 (ovan) och 1949 (nedan). Det vore intressant att få veta namnet på silversmeden (eller smederna) som gjort dem. Visst är de fina!



Jag har även en 7,5 cm lång brosch som är stämplad GK, jag tror nog att det ska vara en fjäder. Visst ser det mer ut som en fjäder än ett löv? Jag tycker det. Den tillhör en senare era än halsbandshängena, men tyvärr är årsstämpeln otydlig med ett streck mitt i. Omöjligt att se om det står B9 (1952), P9 (1965) eller R9 (1967). Någon som vet vad det bör stå?





1 kommentar:

  1. Hej! Jag har en fin silver berlock med ett tvillinghuvud som jag fick på min dopdag 1969.Jag tycker mig se ett GK som stämpel.Tror du det kan vara Nathan Kaplan som har gjort den?

    SvaraRadera