onsdag 6 augusti 2014

Mitt första löv

Enstaka löv och lövverk är vanliga som former på broscher. Jag är väldigt förtjust i sådana, och det grundar sig nog i en kärlek till träd. Min samling lövbroscher växer hela tiden. Det verkar som att 1950-talet var lövbroschens storhetstid. 
Jag är inte särskilt kunnig på annan konst och konsthantverk, men kan åtminstone konstatera att mönster av stiliserade löv var populärt på porslin på 1960-talet (till exempel Berså och Bladranka). Det finns säkert någon slags utvecklingslinje här som jag skulle vilja veta mer om!
I det här inlägget tänkte jag emellertid ägna mig åt min egen broschhistoria.
Mitt första löv. 


Det ser ut så här. 4,5 cm långt och med den förklarande bildtexten "leaf" stämplat mitt på. Jag köpte detta smycke i England, förmodligen 1990. Mitt minne är dåligt men jag har bestämt för mig att jag köpte det av en kille som sålde sina egenhändigt tillverkade broscher på någon marknad. Kommer inte ihåg var. Jag minns dock att det fanns många andra motiv som var tydligare. Bättre utförda, helt enkelt. Hjärta, till exempel, eller blomma. Men jag valde ändå lövet, trots att det är ganska fult för att vara ett löv, och trots att den vitsiga dubbelheten i att vara ett löv och att förklara det i textform inte är särskilt lyckad eftersom det är rätt svårt att se att det ska föreställa ett löv... Vassa kanter har det också och fastnar överallt när man bär det på sig.
Trots allt detta valde jag alltså lövet, bara för att jag tycker så mycket om löv.
Numera tycker jag väldigt, väldigt mycket om den här broschen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar