lördag 26 juli 2014

Brosch av Anna-Greta Mossbäck


Det här är en väldigt fin brosch. En blå ogenomskinlig sten infattad i silver. 3,5 cm på bredaste ställena i bägge riktningar. Mycket fint hantverk som känns rejält och gediget och samtidigt stilrent. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för sten. Jag kan inget och sådant. Någon som vill ge sig på ett förslag?


Initialerna på baksidan A.G.M. står för Anna-Greta Mossbäck, guld- och silversmed från Lindesberg. Det är lite svårt att tyda årsstämpeln. Jag gissar att det står G9, det skulle betyda att smycket gjordes 1957. Hennes namnstämpel registrerades 1955, alltså kan det knappast stå C9 som betyder 1953.


Om Anna-Greta Mossbäck har jag inte lyckats ta reda på särskilt mycket. Hon föddes tydligen 1920 enligt en diskussionstråd jag hittade. Jag fann även ett foto från 2009 där hon var med. Jag vet dock inte om hon lever än – det är kanske tveksamt, hon finns inte i några register jag sökt i. Jag är i vilket fall som helst glad över att ha den här broschen i mitt smyckeskrin.


1 kommentar:

  1. Om hon var verksm i Lindesberg är min gissning att det är Bergslagsten.

    SvaraRadera