söndag 6 juli 2014

Liten broschfavorit


Den är bara 3,2 x 1,6 cm stor, och väldigt, väldigt söt tycker jag. Den ser ut att vara gjord av silver, men det är osäkert. Det finns en stämpel på broschen och den är mycket svårläst, jag ser inte vad det står.


Det vore roligt att få veta något om detta lilla smycke. Hur gammalt är det? Varifrån kommer det? Enligt det lilla jag vet så finns det vissa saker som tyder på ganska hög ålder, men jag vet inte egentligen. 
Nålen, till exempel, är lång. Längre än själva smycket. Så gjorde man i slutet av 1800-talet. Nålen fäster i en C-formad krok, den var vanlig runt sekelskiftet 1900. 


Om man däremot flyttar blicken till spännets andra ände så ser man att gångjärnet är yngre, av en sort som introducerades på 1930-talet. Så låt säga att det är ett handgjort smycke av någon som var lite gammaldags till sinnes..? Kanske på 1940-talet?
Jag är inte särskilt kunnig i designhistoria, men jag föreställer mig att den här typen av blommiga mönster var rätt ute på 1950-talet. Var det inte mer geometriska mönster som blev populära då?


Jag vill som sagt gärna veta mer. Om du som läser detta vet något som jag inte vet, om du kan bekräfta eller avfärda någon av mina gissningar, så är du hjärtans välkommen att kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar