lördag 19 juli 2014

Markasiter


När det gnistrar av små ogenomskinliga, metallika slipade stenar i ett smycke så är det troligtvis markasiter. Färgen kan variera från tennvit till mässingsgul eller bronsbrun. Jag läste någonstans att markasiter har använts i smycken ända sedan Antiken. Om det är sant vet jag inte. På 1800-talet fick hur som helst användandet ett rejält uppsving och var populärt till mitten av 1900-talet.


Ovanstående brosch är dekorerad med sammanlagt 21 markasiter som är infattade i silverornamenten. Glittrar jättefint. Smycket är bara lite drygt tre centimeter i diameter, så stenarna är verkligen pyttesmå. (Vad jag undrar mest är dock vad det är för en sten som saknas i mitten på broschen!)
Den kemiska beteckningen för markasit är FeS2, järndisulfid, samma som för pyrit. Den kemiska sammansättningen är densamma men strukturen är olika. Markasit är tydligen skörare än pyrit, och enligt flera källor jag stött på är det i själva verket den tåligare pyriten som används i smycken. Namnet markasit har "fastnat" av någon anledning. Nåväl. I folkmun kallas denna glittrande mineral för kattguld...
Nu när jag har läst på lite har jag lärt mig att man ska granska markasitsmycken med lupp innan inköp. Det förekommer enklare smycken där markasiten har limmats fast, och dessa lossnar lätt. Det vill vi ju inte vara med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar