onsdag 16 juli 2014

Underbara silverblommor


Titta, är de inte underbara? Jag är vansinnigt förtjust! Två silversmycken i samma stil. Kan de vara ungefär lika gamla? Halsbandet är stämplat Teka, vilket verkar vara en tysk smycketillverkare. Har hittat följande beskrivning:

"Teka was a German jewelry studio founded in the 1940s. It was headed by renowned German designer Theordor Klotz and based Pforzhiem, the jewelry capital of Germany. Their striking pieces are primarily executed in silver. In the 1960s and 70s, the studio moved away from the popular floral motifs of previous eras and began producing exemplary modernist designs. Teka’s output from this time is a great example of forward-thinking modernism in jewelry design." 


Gissningsvis tillverkades halsbandet på 1940- eller 50-talet. (Jag har i min ägo ett brosch med Teka-stämpel som ser radikalt annorlunda ut, en abstrakt formgivning – den är sannolikt ett exempel på den moderna design som omnämns ovan.)


Ringen vet jag mindre om. Den är stämplad Orrica, och jag hittar i princip ingenting om det namnet. Det enda jag har hittat är en annons på Ebay för en brosch med likadan stämpel. Annonsören påstår att Orrica är ett danskt varumärke. Stämmer det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar