lördag 26 juli 2014

Förkovrar mig!


"Har du börjat på en kurs i silversmide eller provat på lite hemma?" frågar de i den här boken som kom i brevlåsan idag. Nej, men jag ska; jag har anmält mig till en kvällskurs i silversmide till hösten. Jo, det är sant! Jag blir alltid så nyfiken på hur olika hantverk går till. När jag exempelvis började intressera mig för fotografi kunde jag inte nöja mig med att skaffa en helmanuell systemkamera. Nä då, jag var dessutom "tvungen" att bygga ett fotolabb hemma i badrummet. Där tillbringade jag dygn i sträck inandandes diverse kemikalier medan jag framkallade film och kopierade bilder. 
Sådan är jag. Jag är nyfiken och vill veta hur man gör. Känna det i fingrarna. Är det lätt eller svårt? Hur åstadkommer man olika finesser? Den kunskapen är mycket värdefull att ha när man bedömer andras verk.
Men det tar inte slut där. Jag har även skickat iväg en anmälan till grundkursen i antikvitetskunskap på Göteborgs antikskola. Där går man igenom stildragen för de olika epokerna från renässansen fram till idag. Det ska bli väldigt spännande!


Dessutom har jag köpt den här boken, Behind the Brooch. En fantastisk nutidsodyssé i broschernas värld, där en brosch visar sig inte bara vara ett smycke, utan poesi! Jag kan inte förklara det bättre. Får nog återkomma till den här boken vid annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar